Glutenallergie en lactose-intolerantie, hoe herken je het?

Gluten- en/of lactose-intolerantie of -allergie zijn de meest voorkomende allergieën. Maar hoe merk je nu dat je gluten- of lactose-intolerant bent, en wat is het verschil tussen een intolerantie en een allergie?

Wanneer je glutenintolerant bent, heb je een (het woord zegt het al) intolerantie voor gluten. Gluten zijn eiwitten en zitten in alles wat tarwe bevat. Mensen die glutenintolerant/allergisch zijn hebben moeite deze eiwitten goed te verteren.

Een glutenintolerantie kun je vaak herkennen aan:

• Moeheid (ongeveer 30 minuten nadat je iets met gluten hebt gegeten)
  • Prikkelbaarheid/stemmingswisselingen
  • Hoofdpijn die kan lijken op migraine
  • Gewrichtspijn/spierpijnen
  • Slechte spijsvertering (opgeblazen gevoel, diarree, obstipatie, maagpijn en zure oprispingen)
  • Onverklaarbaar gewichtsverlies
  • Eczeem (vaak begint het met pukkeltjes of wondjes die slecht genezen, ook kunnen er gemakkelijk diverse huidontstekingen ontstaan) Het eczeem begint meestal op het gezicht, handen, borst en benen. Dit hoort ook bij de glutenallergie.
  • Onregelmatige of zeer pijnlijke menstruatie
  • ‘Mistig’ gevoel in het hoofd
  • Zuurruikende ontlasting

Let dus goed op wanneer je het vermoeden hebt dat je glutenintolerant/-allergisch bent. Je kunt je hierop medisch laten testen, raadpleeg hiervoor je huisarts.

Wanneer je lactose-intolerant bent, heb je een intolerantie voor de melksuiker die in melk zit. Mensen met een lactose-intolerantie missen vaak (gedeeltelijk) het enzym lactase dat helpt om de lactose te verteren. Hun lichaam maakt dit in mindere mate aan of juist helemaal niet.

Een lactose-intolerantie kun je herkennen aan:

• Buikpijn, kramp en winderigheid
  • Een opgeblazen gevoel
  • Stemmingswisselingen
  • Lang aanhoudende diarree
  • Groeiachterstand (bij kinderen)
  • Huilerigheid/prikkelbaarheid (bij kinderen)
  • Vermoeidheid
  • Eczeem/huiduitslag
  • Darminfecties

Verschil allergie en intolerantie

Een allergie heeft te maken met ons afweersysteem. Ons afweersysteem zal bij een bepaalde voedingsstof in actie komen en handelen alsof er ‘indringers’ in het lichaam zijn. Dankzij het afweersysteem krijgen mensen met een allergie voornamelijk last van eczeem, vermoeidheid, pijnlijke spieren, prikkelbaarheid, onrust, obstipatie en ontstekingen. Mensen met een allergie kunnen vaak wel kleine beetjes van de voedingsstof verdragen, maar krijgen bij een bepaalde hoeveelheid een allergische reactie.

Wanneer iemand een intolerantie heeft, is er geen sprake van een reactie van het afweersysteem, maar probeert het lichaam direct het ‘giftige’ voedingsmiddel eruit te werken door middel van overgeven, diarree, darminfecties, enz. Het woord zegt het dus al: het lichaam ‘tolereert’ het voedingsmiddel in geen enkele mate.

Men kan dus glutenintolerant zijn óf een glutenallergie hebben. Bij de lactosevariant is er alleen sprake van lactose-intolerantie (melksuiker) of een koemelkallergie (koemelkeiwitten).